EXPOZIȚIE DE FOTOGRAFIE
“UN DRUM CÂT O SUTĂ DE VIEȚI”
Renée Renard, artist vizual, Timișoara

Sala Ovidiu Maitec/Muzeul de Artă Arad/Complexul Muzeal Arad
Str. Gheorghe Popa de Teiuş, nr. 2-4, etaj 2
02 noiembrie - 13 noiembriee 2016
Vernisaj : Miercuri, 02 noiembrie 2016, orele 17.00
Curator : Renée Renard, artist vizual – (curator în cadrul Programului Cultural Timișoara2021)

Expoziția, deschisă la Muzeul de Artă din Arad, va fi debutul programului ”Reflections”,
(al cărui curator este artista și care are ca temă principală reconstituirea memoriei individuale a locuitorilor Timișoarei), din cadrul proiectului de candidatură Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021

Expoziția are ca temă descoperirea rădăcinilor și a istoriei familiei artistei care provine din urmașii coloniștilor germani și francezi stabiliți în Banat, în secolul XVIII. Istoria individuală a familiei (bunici deportați în Rusia, străbunici deportați în Bărăgan, tată condamnat la muncă forțată la Canal, mamă exmatriculată din facultate) este pusă în contextul unei istorii colective asemănătoare pentru perioada de după cel de-al doilea război mondial (aproximativ 68.000 de persoane deportate în Rusia, 40.320 de persoane deportate în Bărăgan, 100.000 persoane condamnate de-a lungul anilor la muncă forțată la Canalul Dunăre-Marea Neagră, un număr considerabil de tineri exmatriculați din instituțiile de învățământ superior).

„Este povestea familiei mele franceze din Tomnatic, cu rădăcini în Lorena secolului XVIII. O istorie reconstituită din fotografiile, documentele şi scrisorile dintr-o cutie veche pe care ani de-a rândul nu am avut puterea să o deschid. O târzie dar absolut răvăşitoare înţelegere a ceea ce înseamnă cu adevărat „plecare”, „despărţire”, „dezrădăcinare”. Deportîrile bunicilor în Rusia, ale străbunicilor în Bărăgan, ale tatălui la Canal. Dedublarea la care eşti în pemanenţă supus, atunci când eşti nevoit să trăieşti după cum vrea ISTORIA. Dar o la fel de profundă înţelegere a faptului că te poţi întoarce „acasă” chiar dacă acolo nu te mai aşteaptă nicio casă; că puterea credinţei şi supravieţuirea Spiritului te salvează chiar şi atunci când Istoria pare să nu-ţi mai dea nicio şansă” - Renée Renard.

Expoziția este construită pe un segment documentar (de arhivă) și unul de interpretare artistică, lucrările fiind cuprinse în următoarele subtitluri: Rădăcini, până la cer; Capcană pentru vise; Rămas bun. Pentru totdeauna; Din Rusia, cu dragoste şi Notre Père, Vaterunser, Miatyánk, Tatăl Nostru, Pai Nosso.

”RĂMAS BUN. PENTRU TOTDEAUNA”, 18 martie 1955.
”Bunica mea Prinz Aurelia își ia rămas bun de la tatăl ei, Haman Dominic. Întorși recent la Tomnatic după 4 ani de deportare în Bărăgan, deposedați de casă, fabrică și pământ, străbunicii au fost nevoiți să plece definitiv din România. Deși străbunicul a mai trăit până în 1964, bunicii mele nu i s-a mai permis niciodată să-l revadă” - Renée Renard. Lucrare selectată la a 41-a ediție a Premio Internacional de Arte Gráfico Carmen Arozena 2013 din Spania și expusă în octombrie 2013 la galeria Brita Prinz Arte din Madrid (ce coincidență extraordinară de nume !) și în noiembrie 2013 la Palacio Casa Salazar din Santa Cruz de la Palma/ Insulele Canare.
”DIN RUSIA, CU DRAGOSTE”
”Bunica mea a păstrat cu grijă, într-o cutie din lemn cu capac pictat, toate scrisorile pe care bunicul i le-a trimis din Rusia. Mi-a fost extrem de greu să decid dacă pot îndrăzni să citesc gânduri care nu-mi erau adresate sau dacă ele trebuie să rămână acolo, închise pentru totdeauna. Am găsit un mesaj de îmbărbătare adresat bunicii, scris în grabă, în ziua deportării sale în Rusia; cărți poștale în care cerneala se decolorase demult dar ștampila “CENZURAT” își păstrase aceeași intensitate ca în prima zi; o fotografie din lagăr, în care doar ochii rămăseseră vii în bunicul meu odinioară atât de chipeș; scrisori pe un pergament atât de subțire încât literele de pe o față și de pe cealaltă a paginii se suprapuneau într-o nouă scriere, aproape de neînțeles; bucăți mici de hârtie cusute una de cealaltă, ca să fie loc pentru cât mai multe cuvinte. Am aflat că “skoro domoi” în limba rusă înseamnă “mergem în curând acasă” și că aceste cuvinte erau rostite mereu, în speranța că într-o zi chiar așa va fi. Și am înțeles că, la un moment dat, cel mai greu lucru din viață poate fi să faci rost de o bucată de hârtie ca să scrii acasă.” - Renée Renard. Lucrări selectate și expuse în septembrie 2013 la International Project of Callygraphy&Art of Penmanship – Callygraphy &New Medias din Klaipeda/ Lituania.
Lucrări din proiectul “Un drum cât o sută de vieți” au fost selectate în competiţii şi manifestări internaţionale (Rignac/ Franţa, Evora/ Portugalia, Madrid şi Insulele Canare/ Spania, Klaipedia/ Lituania, Lousã şi Candal/ Portugalia, Denton (Tx)/ SUA, Salonic şi Veria/ Grecia, Xi’an/ China, Portet-Sur-Garonne/ Franța) iar una din lucrările din seria “Rădăcini” a obținut premiul primăriei din Portet-Sur-Garonne/ Franța, cu ocazia Triennale Européenne de l’Estampe Contemporaine (2016).

Până în prezent expoziția a fost prezentată la Galeria Helios din Timișoara (2013), Festivalul Păcii din Sarajevo/ Bosnia și Herțegovina (2014), Muzeul Stefan Jäger din Jimbolia (2015), Centrul de Cultură și Dialog Friedrich Teutsch din Sibiu (2015).
În ianuarie 2017 expoziția va fi deschisă la Muzeul de Artă Satu Mare, cu ocazia comemorării deportării cetățenilor români de origine germană în Rusia.

Renée Renard
reneejeanette@yahoo.com
http://reneerenard-art.blogspot.com

EDUCAȚIE:
2010 – Master în Grafică publicitară și de carte – Facultatea de Arte și Design, Universitatea de Vest Timișoara
2008 – Licența în Design multimedia – Facultatea de Arte și Design, Universitatea de Vest Timișoara
2004 – Studii postuniversitare de management și marketing la Facultatea de Economie și Management a Afacerilor - Universitatea de Vest Timișoara
1992 – Facultatea de medicină veterinară – Universitatea de Știinte Agricole și de Medicină Veterinară, Timișoara

EXPOZIȚII PERSONALE:
2017 – în pregătire: Un drum cât o sută de vieți – Muzeul de Artă Satu Mare
2016 – în pregătire: Un drum cât o sută de vieți – Muzeul de Artă Arad
2015 – Un drum cât o sută de vieți – Centrul de Cultura si Dialog Friedrich Teutsch, Sibiu
2015 – Un drum cât o sută de vieți – Muzeul Memorial Stefan Jäger, Jimbolia
2014 – Un drum cât o sută de vieți (Bunica mea a fost cândva o fată tânără) – Galleria Hanikah, Sarajevo/ Bosnia și Herzegovina
2013 – Un drum cât o sută de vieți – Galeria Helios, Timișoara
2013 – Prezentare de proiect: Francezii din Banat. Un drum cât o sută de vieți – Biblioteca Centrală a Universității de Vest, Timișoara
2011 – Waterworlds – World Bank, București
2010 – Aripi între ape – Galeria Helios, Timișoara
2009 – Vibrații vizuale: Teodora Enache și Renée Renard – Muzeul de Artă, Cluj-Napoca
2009 – Vibrație pură: Imagini pe muzica Teodorei Enache – Galeria Cărturești Timișoara și Cluj-Napoca

EXPOZIȚII DE GRUP (selecție):
2016 – No Men’s Land/ Agenda ascunsă – Rezidența Scena9, București
2016 – The Third Silk Road International Festival – Xi’an, China
2016 – Unseen. Celebrating Dada – Galeria Helios, Timișoara
2016 –Triennale Européenne de l’Estampe Contemporaine - Galerie Municipale, Portet sur Garonne/ Franța
2016 – Nexus – Muzeul de Artă, Cluj Napoca
2015 – Art Encounters. Appearance and Essence – Muzeul Memorialul Revoluției, Timișoara
2015 – Awareness – Gara Centrală, Strasbourg/ Franța
2015 – The Other – Tettix Art Gallery, Thessaloniki/ Grecia
2015 – Beyond Silence – Bastionul Theresia, Timișoara
2014 – The 42nd International Print Award Carmen Arozena 2014 - Museo de la Casa de la Moneda, Madrid/ Spania și Casa Principal de Salazar, Santa Cruz de La Palma/ Spania
2014 – Bienala internațională de grafică mică, ediția a 3-a – Galeria Delta, Arad
2014 – Salonul premianților 2013 – Galeria Helios, Timișoara
2013 – Premio Murano 2013 – Scuola del Vetro Abate Zanetti, Murano/ Italia
2013 – The 41st International Print Award Carmen Arozena 2013 - Galeria Brita Prinz Arte, Madrid/ Spania și Casa Principal de Salazar, Santa Cruz de La Palma/ Spania
2013 – Parallel Moment – TAD Gallery, Denton, Texas/ USA
2013 – The International Project of Caligraphy & Art of Penmanship – Culture Communication Center, Klaipeda/ Lituania
2013 – Good Girls. Memory, Desire, Power – Muzeul Național de Artă Contemporană, București
2013 – Portas Abertas – Fórum Eugénio de Almeida, Evora/ Portugalia
2013 – European Contemporary Print Triennial 2013 – L’espace Culturel, Rignac/ Franța
2013 – Momentum – Galeria Aiurart, București
2011 – Posibil/ Nesigur – Galeria Calina/ Hala Timco, Timișoara
2011 – Grație si Forță – Muzeul de Artă, Timișoara
2011 – Treehuggers – Galleria Triade, Timișoara
2011 – Vino cu mine în pădurea de mesteceni – Muzeul de Artă, Timișoara
2010 – The Remix Issue – ICR, București, Tel Aviv/ Israel

PREMII:
2016 – Premiul primăriei din Portet sur Garonne/ Franța la Triennale Européenne de l’Estampe Contemporaine, ediția 2016
2013 - Premio Murano ediția 2013 pentru design (sectiunea sticla fuzionata) - Scuola del Vetro Abate Zanetti, Murano/ Italia

LUCRĂRI ÎN COLECȚII:
Primăria Portet sur Garonne/ Franța
Casa Principal de Salazar, Santa Cruz de La Palma/ Spania
Scuola del Vetro Abate Zanetti, Murano/ Italia
Departamentul de cultura al Provinciei Shaanxi, XI’an, China
Muzeul de Artă, Timișoara
Muzeul Memorialul Revoluției, Timișoara
Casa Memorială Stefan Jäger, Jimbolia
Centrul de Cultură și Dialog Friedrich Teutsch, Sibiu

ALTELE:
- Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din Timișoara, secțiunea Multimedia
- Asistentă de proiect Diplomatic Art Timișoara – edițiile 2014, 2015
- Curator al programului Reflections din candidatura Timișoarei la titlul de Capitală Culturală Europeană

Pentru mai multe detalii, accesați
reneerenard-art.blogspot.com
facebook

Conferinta nationala de arheologie
LOCUIREA MEDIEVALA TIMPURIE DIN TRANSILVANIA SI VECINATATI
LIPOVA/Muzeul Orasului Lipova/Sala Sever Bocu
27-29 octombrie

Vineri, 28 octombrie 2016
Orele 09.00
Deschiderea lucrărilor conferinței
Muzeul Orașului Lipova (str. Nicolae Bălcescu 21)

Orele 09.30 -13.00
Moderator:
Maria CRÎNGACI ŢIPLIC (Institutul de Cercetări Socio-Umane, Sibiu)

Andrei MĂGUREANU
(Institutul de Arheologie ”Vasile Pârvan” al Academiei Române, București)
Bogdan CIUPERCA
(Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova, Ploiești)
Dan MATEI
(Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca)
Ioan STANCIU
(Institutul de Arheologie și Istoria Artei al Academiei Române, Cluj-Napoca)
Coralia BONTA CRIȘAN
(Muzeul Județean Mureș, Târgu-Mureș)
Călin COSMA
(Institutul de Arheologie și Istoria Artei al Academiei Române, Cluj-Napoca)
Bogdan CIUPERCA
(Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova, Ploiești)
Andrei MĂGUREANU
(Institutul de Arheologie ”Vasile Pârvan” al Academiei Române, București)
George TOMEGEA
(Complexul Național Muzeal Astra, Sibiu)
Ioan Marian ȚIPLIC
(Universitatea ”Lucian Blaga”, Sibiu)
Florin MARGINEAN
(Complexul Muzeal Arad)
Zsolt CSÓK
(Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Cluj-Napoca)
Dan Băcueț-Crișan
(Muzeul Județean de Istorie și Artă, Zalău)
Claudia URDUZIA
(Muzeul Național Brukenthal, Sibiu)
Zeno Karl PINTER
(Universitatea „Lucian Blaga”, Institutul de Cercetări Socio-Umane Sibiu)

Orele 15.00-16.15
Moderator: Andrei MĂGUREANU
(Institutul de Arheologie ”Vasile Pârvan” al Academiei Române, București)

Keve LÁSZLÓ
(Muzeul Județean Mureș, Târgu-Mureș)
Maria CRÎNGACI ŢIPLIC
(Institutul de Cercetări Socio-Umane, Sibiu)
Ioan Marian ȚIPLIC
(Universitatea ”Lucian Blaga”, Sibiu)
Alexandru ROMAT
(Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca)
Dan CULIC
(Muzeul Județean de Istorie și Artă, Zalău)
Marin Iulian NEAGOE
(Muzeul Regiunii Porțile de Fier, Drobeta Turnu Severin)

Orele 16.45– 18.00
Discuții. Concluziile conferinței. Vizitarea Muzeului Orașului Lipova


EXPOZIȚIE DE GRAFICĂ
Botond Részegh (Miercurea Ciuc)
LOSS OF SOUL

Sala Ovidiu Maitec/Muzeul de Artă Arad/Complexul Muzeal Arad
Str. Gheorghe Popa de Teiuş, nr. 2-4, etaj 2
Vernisaj : Joi, 29 septembrie 2016, orele 19.00
Curator : dr. Adrian Sandu – artist vizual (Complexul Muzeal Arad)
Prezintă:
Adriana Oprea – critic (Muzeul Național de artă Contemporană a României)
Boszormenyi Zoltan – scriitor
Muzeul de Artă, din cadrul Complexului Muzeal Arad, prezintă, în premieră, expoziția de grafică, semnată de artistul Botond Részegh. Vernisajul va avea loc, joi, 29 septembrie, orele 19.00, evenimentul fiind prezentat de Adriana Oprea – critic și Boszormenyi Zoltan – scriitor. Expoziția este deschisă la Arad, în perioada 29 septembrie-23 octombrie 2016.
Evenimentul este realizat cu sprijinul financiar al Consiliului Județean Arad.
”Pentru artistul Botond Részegh, Loss of soul, titlul dat expoziţiei de la Muzeul de Artă din Arad – este numele dezumanizării. Încă nu e totul pierdut (lost soul), ci e mai degrabă un proces al pierderii în curs. Loss of soul este numele dat seriei de Capete, lucrările expoziţiei, şi e un titlu cu pathos – criticii ar zice „expresionist” -, cu atât mai mult cu cât se referă la portrete fără faţă, chipuri fără imagine, feţe fără suflet. Ele sunt făcute de un grafician la bază care comută spre pictură cu o suspectă relaxare, pentru că pictura a fost mereu un miraj, un fruct oprit, un alter-ego al artelor grafice; pictura e Celălaltul graficii şi invers, ca un corp (pasta şi carnozitatea) oferit unui cap (structura şi cerebralitatea).
Capetele lui Reszegh Botond sunt mase fără formă aglutinate într-o consistenţă suspectă, urâtă, brutală. Şi în grafică şi în pictură, Reszegh Botond este pe cât de direct în cum face – sigur şi precis în manieră, pe atât de indirect în ce face – voalat şi obscur în subiect. Prin imaginile lui Reszegh Botond nu se vede. Dar cu toate că nu vezi prin ele, Capetele pot fi gâlme sau burţi, pântece şi origini. Numai că doar sufletul poate spune ceva despre pierderea lui, doar el îşi poate constata dispariţia. Expoziţia Loss of soul vorbeşte despre el, despre cum admiră golul şi îşi contemplă absenţa. De aceea picturile Reszegh Botond sunt lipsite de imagine, goale ca ale lui Francis Bacon, asiatice” – dr. Adrian Sandu, curatorul expoziției (artist vizual, Complexul Muzeal Arad).
 
Botond Részegh (Miercurea Ciuc/Harghita)
Studii:
• 1996-2001: Universitatea de Arte Bucureşti - grafică, clasa prof. univ. Mircia Dumitrescu
• 2001-2002: studii aprofundate la Universitatea de Arte Bucureşti, secţia grafică
• din 2004: Doctorand la Universitatea de Arte Budapesta, îndrumător prof. univ. König Róbert
 Expoziţii personale:
• 2008: Maestru si ucenic, împreună cu Mircia Dumitrescu, Centrul Cultural al Ungariei- Bucureşti
• 2007: Galeria Fundaţiei Academiei Române- Bucureşti
• 2007: Maestru si ucenic, împreună cu Mircia Dumitrescu, Centrul Cultural Român - Viena
• 2007: Prin tunelul oranj, împreună cu Mircia Dumitrescu, Centrul Cultural Român - Budapesta
• 2007: Maestru si ucenic, împreună cu Mircia Dumitrescu, Galeria Víziváros - Budapesta
• 2006: Galéria IX- Budapesta
• 2006: Casa Jelen- Arad
• 2006: Biblioteca Naţională Széchényi - Budapesta, lansarea cărţii bibliofile, ediţie bilingvă  (maghiară, engleză) Barzii din wales, de Arany János
• 2005: Castelul Széchenyi- Nagycenk, Ungaria
• 2005: Vincze Gallery (Capela Sf.Mihail, Bastionul Pescarilor din Castelul Buda) - Budapesta
• 2005: Ingeborg Zweymüller Gallery - Baden, Austria, împreună cu Gusztáv Ütő
• 2004: Sala Verde a Confiseriei Virág - Szeged, Ungaria
• 2004: Ingeborg Zweymüller Gallery - Baden
• 2004: Centrul Cultural al Ungariei -Bucureşti
• 2003: Biblioteca Naţională Széchényi - Budapesta, lansarea cărţii bibliofile, ediţie în trei limbi - maghiară, română, germană Ziua Morţilor la Viena de Sándor Kányádi
• 2002: Horváth & Lukács Gallery - Nagycenk, Ungaria
• 2001: Târgul Internaţional de Carte Budapesta, expoziţie cu cele 17 ilustraţii la Ady Endre
• 2001: Târgul Internaţional de Carte Budapesta, lansarea cărţii Caii Verticali de Kányádi Sándor, ediţie bilingvă, maghiara, romana.
• 2001: Expoziţia lucrărilor de diplomă la Universitatea de Arte Bucureşti
Expoziţii de grup:
• 2007: Bienala Internaţională Iosif Iser- Ploieşti
• 2007: Muzeul KOKEM- Miercurea Ciuc
• 2007: Centrul Cultural Român – Venetia
• 2006: Bienala de desen, Salgotarján- Ungaria
• 2006: Muzeul Secuiesc al Ciucului- Miercurea Ciuc
• 2006: Muzeul De Artă- Ploieşti
• 2006: Galeria  Kalinderu- Bucureşti
• 2006: XXIII. Bienala de Grafică Miskolc, Ungaria
• 2006: Casa Bernády -Târgu Mures  
• 2005: BWA-Galeria Sztuki – Katowice, Polonia
• 2005: Hommage a Hernádi Gyula- Galéria IX- Budapesta
• 2005: Expoziţia Asociaţiei Forte- Galéria IX- Budapesta
• 2005: Sala de Expoziţie a Asociaţiei Artiştilor din Cluj
• 2005: Sala de Expoziţie a băncii din Novi-sad, Serbia
• 2005: 100 de gravuri-100 de artişti- Inter Art Stuttgart, Germania
• 2005: Galeria Víziváros - Budapesta
• 2005:Muzeul Munkácsy Mihály - Békéscsaba, Ungaria
• 2004: Löfler Museum - Kosice, Slovacia
• 2004: XXII. Bienala de Grafică Miskolc, Ungaria
• 2004: Galeria Vármegye- Budapesta
• 2003: Casa Bernády -Târgu Mures  
• 2003: Galeria de Artă Modernă a Muzeului Etnologic - Szentendre, Ungaria
• 2002: 10 graficieni români la Zilele Culturii Române - Suedia
• 2001: Ambasada României - Copenhaga
• 2001: Bienala de Grafică - Györ
• 2001: Teatrul Naţional Bucureşti
• 2001: Târgurile de Carte de la Frankfurt, Ierusalim, Paris, Moscova, Bologna
• 2001: Muzeul de Arta Brasov
• 2000: Castelul Mogoşoaia
• 1999: Muzeul de Artă Ploieşti
• 1999: Târgul de Carte - Frankfurt
• 1999: Galeria Dalles Bucureşti
Premii:
• 2007: Premiul Consiliului Judeţean Prahova la Bienala Internatională Iosif Iser- Ploieşti
• 2006: Bursă acordată de NKA. (Fondul National De Cultura)-Ungaria
• 2006: Premiul Tinerilor Liberali- Mamaia
• 2005: Bursă acordată de NKA. (Fondul National De Cultura)-Ungaria
• 2005: Bursă acordată de Fundaţia Communitas- Romania
• 2004: Premiul Asociaţiei Creatorilor de Carte Bibliofilă la Bienala de Grafică de la Miskolc pentru lucrarea Ziua Morţilor la Viena de Kányádi Sándor, ediţie în trei limbi - maghiară, română, germană
• 2002: Bursă a statului român, Universitatea Maghiară de Arte Budapesta
• 2001: Premiul pentru construcţie de carte acordat de Fondul Literar Român
• 2000: Premiul pentru Construcţie de Carte acordat de Uniunea Scriitorilor din România
 Cărti ilustrate:
• 2007: Carte bibliofilă, Le peau de rien, ediţie în limba franceză al poetului Böszörményi Zoltán
Romanul sciitorului György Attila, Ed. Elöretolt helyőrség- Cluj Napoca
• 2003-2007: Ilustraţii pentru editura Pallas Akadémia- Miercurea Ciuc
• 2005: Cărţi ale poetului Böszörményi Zoltán, Ed. Kalligram- Slovacia, Ed. Brumar- Timişoara
• 2001: Carte bibliofilă 17 poeme de Ady Endre
• 2001: Ilustraţie pentru Corbul de Edgar Allan Poe, volum bibliofil editat de Biblioteca Bucureştilor
• 2000: Carte bibliofilă, Facerea Lumei de Elena Niculiţă Voronca, ilustraţii la capitolul Vântul, editura All
• 1998: Ilustraţie pentru un volum de poezii de Jose Augusto Seabra - editura Biblioteca Bucureştilor
 Lucrări în colecţii:
• Biblioteca Szabó Ervin – Budapesta
• Muzeul oraşul Miskolc- Ungaria
• Biblioteca Naţională Széchényi - Budapesta
• Muzeul oraşului Gyor, Ungaria
• Biblioteca Bucureştilor
• Galeria de Artă Modernă a Muzeului Etnologic - Szentendre, Ungaria
• Colecţia Taberei de la Lăzarea – Harghita
 Pentru mai multe detalii, accesați https://reszeghbotond.wordpress.com/
 

EXPOZIȚIE DE PICTURĂ
CONVIVENZA
ARTIST PLASTIC ANTONIO DEL DONNO (ITALIA)

Antonio del Donno a realizat Evangheliile, cărți-obiect din lemn,
expuse la muzeul din Vatican

Sala Ovidiu Maitec/Muzeul de Artă Arad/Complexul Muzeal Arad
Str. Gheorghe Popa de Teiuş, nr. 2-4, etaj 2
02-25 septembrie 2016
Vernisaj : Vineri, 02 septembrie 2016, orele 18.00
Curator : Enrico BINACO
Prezintă: prof. univ. dr. Aurel CHIRIAC, directorul Muzeului Țării Crișurilor din Oradea

Muzeul de Artă, din cadrul Complexului Muzeal Arad, găzduiește, în premieră, expoziția de pictură, semnată de cunoscutul artist italian Antonio Del Donno. Vernisajul va avea loc, vineri, 02 septembrie, orele 18.00, în prezența artistului Antonio Del Donno, evenimentul fiind prezentat de prof. univ. dr. Aurel CHIRIAC, directorul Muzeului Țării Crișurilor din Oradea. Expoziția este deschisă la Arad în perioada 02-25 septembrie.
Evenimentul este realizat cu sprijinul financiar al Consiliului Județean Arad.

Antonio Del Donno (născut în 1927 la Benevento) a studiat la Liceul de Artă și Academia de Arte Frumoase din Napoli. Debutul, la începutul anilor ’50, a fost marcat de grafica arhitecturală. Prima expoziție personală (1962) a deschis-o la Pinacoteca Provinciale din orașul natal. Doi ani mai târziu a participat la Bienala de la Veneția, unde l-a întâlnit pe Robert Rauschenberg, influența acestuia fiind identificată în cariera ulterioară a lui Del Donno.
Expresionismul abstract al școlii de la New-York, tașismul, gestualismul, minimalismul, arta informală și curentul Arte Povera sunt puncte de referință în creația artistului italian.
În 1972 Antonio del Donno a realizat Evangheliile, cărți-obiect din lemn revendicate de către Arte Povera, câteva dintre acestea fiind expuse la muzeul din Vatican. Anii ‘80 înseamnă revenirea la stilul care combină bidimensionalitatea picturii cu tridimensionalitatea sculpturii sau cea a obiectului banal. Dupa anul 2000 a creat seria Containerelor de Lumină, a revenit la Evangheliile din lemn, apoi au urmat Cuvintele de Foc și Capcanele. Lucrările mai recente ironizează subtil lumea publicității și a marketingului, criticând consumismul și superficialitatea, dublată uneori de agresiune, produsului vizual contemporan.
Cu prilejul expozițiilor personale, cele mai multe organizate în Italia, expresia plastică a lui Del Donno a fost bine apreciată de critica de specialitate: Achille Bonito Oliva, Filiberto Menna, Mirella Bentivoglio, Enzo Battarra, Giuseppe Galasso.
Lucrările sale sunt expuse în 45 de orașe (Ancona, Barcellona, Bremen, Firenze, Grenoble, Oxford, Torino, Viena, Los Angeles, New York, Rio de Janeiro, Tokyo, etc), în expoziții permanente din muzee, în spații private și instituționale.
Pentru mai multe detalii, accesați http://www.deldonno.com/

Adelina Stoenescu,
Complexul Muzeal Arad


Expoziţia de arme
ARSENALUL ȘI CAMERA DE ARME A ORAȘULUI SIBIU,
PERIOADA MEDIEVALĂ ȘI MODERNĂ, SECOLELE XV-XIX

Sala ”Clio” a Complexului Muzeal Arad (str. Horia 10)
Vineri, 13 mai – Duminică, 29 mai 2016
Intrarea liberă
Deschiderea expoziției: vineri, 13 mai, orele 13.00
Curator: dr. Anca Nițio, muzeograf - Muzeul Național Brukenthal Sibiu

Expoziţia de faţă îşi doreşte să prezinte publicului larg cele mai impresionante piese ce aparţin Muzeului de Istorie „Casa Altemberger”. Astfel, printre cele peste 130 de piese ce se pot admira în cadrul expoziţiei, se regăsesc arme albe: suliţe, halebarde, arbalete; arme de foc cu mecanisme primitive de dare a focului precum archebuzele sau puştile cu fitil, puştile şi pistoalele cu cremene dar şi piese de echipament militar, ce vin să întregească astfel spectrul militar prezentat de expoziţie.
Piesele expuse la muzeul arădean (de la coifuri, cămăşi de zale, scuturi şi arbalete de secol XV realizate în atelierele transilvane, la cuirase-pieptar, halebarde şi suliţe din secolul al XVI-lea, muschete, puşti cu fitil şi pistoale cu cremene din secolele XVII-XVIII, dar şi săbii de cavalerie şi puşti mai moderne, de secol XIX), cărora li se adaugă câteva reproduceri cu imagini de epocă ale turnurilor şi porţilor sibiene care aparţineau breslelor de meşteşugari, ilustrează evoluţia sistemului de apărare, a armamentului şi echipamentului militar din Sibiul medieval şi modern.
În secolul al XV-lea, în Sibiu era menţionată înfiinţarea Arsenalului oraşului, cu o dublă funcţionalitate - de producător şi de depozit de armament. Acesta se afla în grija Magistratului oraşului, în timp dovedindu-şi eficienţa prin sporirea capacităţii de apărare a oraşului. Tot în administrarea Magistratului oraşului se afla Moara de pulbere precum şi maistrul armurier, cel care coordona producţia de armament şi de praf de puşcă.
Unul din cele mai importante documente, ce atestă preocuparea constantă a instituţiilor cu privire la sistemul defensiv, îl constituie inventarul armamentului primit de Conrad Hass, din perioada 2 martie 1552 - 2 iulie 1555, prin care se atestă existenţa în Arsenal a unui număr impresionant de piese de armament precum 45 tunuri, 2 mortiere, 186 archebuze duble, 1327 archebuze de jumătate şi puşti de mână, 5191 suliţe.
Toate piesele de armament şi echipament militar s-au păstrat în Arsenalul oraşului, în turnurile de apărare, dar şi în panopliile patriciatului sibian și au format într-o etapă ulterioară nucleul Camerei de arme a oraşului (Städtische Rüstkammer), înfiinţat în 1872 sub atenta coordonare a lui Carol Platz, comisar al primăriei Sibiului. Prin grija acestuia, numit custode, au fost inventariate piesele existente constatându-se astfel că în Camera de Arme a Sibiului erau păstrate 780 de arme de atac şi de apărare, în egală măsură arme albe şi de foc.
Azi, Colecţia de Arme şi armuri a Muzeului Naţional Brukenthal reprezintă una din cele mai importante colecţii publice de acest fel din România şi cea mai mare din Transilvania, colecţie care cuprinde peste 3.200 de piese. În cadrul acesteia, piesele cele mai valoroase fac parte, din ceea ce au reprezentat în perioada medievală şi modernă, Arsenalul şi Camera de arme a oraşului Sibiu, piese aflate în colecția muzeului de istorie „Casa Altemberger” a Muzeului Naţional Brukenthal”.

JAPONIA - Curaj și Armonie
- eveniment cultural -
13 mai – 17 mai 2016
Muzeul de Artă Arad, str. Gh. Popa de Teiuș, nr. 2-4(etaj II)

Asociația culturală Noua Acropolă în colaborare cu Complexul Muzeal Arad vă invită la evenimentul: JAPONIA - Curaj și Armonie, pentru a descoperi câteva dintre valorile morale și culturale ale acestei țări a contrastelor și ale acestei civilizații fascinante. Prezentările și atelierele practice vă vor fi un ghid pentru a afla singuri cum valorile civilizatorice întrepătrunse în mod armonios pot conduce ființa umană spre cunoașterea lumii interioare și a mediului înconjurător, asemenea căilor japoneze de cunoaștere.

Programul evenimentului:
Vineri, 13 mai
18:00 Deschiderea evenimentului. Prelegere filosofică: Cultura Japoniei
Sâmbătă, 14 mai
16:00 Atelier practic: Origami pentru copii(minim 7 ani)
16:00 Atelier practic: Caligrafie japoneză
18:00 Prelegere filosofică: Bushido, Calea Samuraiului (prezintă Anda Nacu)
Duminică, 15 mai
14:00 Atelier de pictură japoneză pentru copii
14:00 Atelier practic: Ceremonia Ceaiului
16:00 Masă rotundă filosofică: Despre onoare
Marți, 17 mai 
18:00 Prelegere filosofică: Ikebana, Calea Armonioasă a Florii (prezintă Anda Nacu)

Intrarea este liberă.
Pentru participarea la ateliere este necesară înscrierea prealabilă.
Pentru mai multe informații vă rugăm să ne contactați la tel.0744 781 989
sau prin email: na-arad@noua-acropola.ro

Expoziţia
KUCHI-E,
STAMPE JAPONEZE DIN PERIOADA MEIJI

Colecţia: Adrian Ciceu (Germania), Liviu Orlețchi (Japonia), Ioan Colta (România)

Muzeul de Artă Arad/Sala Ovidiu Maitec – (strada Gh. Popa 2-4, et. 2)
12 mai – 05 iunie 2016
Curator: Ioan Colta (Complexul Muzeal Arad)

Expoziţia aduce în prim-plan chipul femeii, al frumoasei şi fermecătoarei japoneze, din preajma anului 1900. Femeia frumoasă (bijin - lb.japoneză) este integrată în diverse compoziţii cu teme istorice sau inspirate din viaţa oamenilor epocii Meiji.
Organizarea acestei expoziţii face parte dintr-un demers mai amplu, care se manifestă astăzi în întreaga lume, de recuperare şi revalorizare a stampelor japoneze de la sfârşitul epocii Meiji (1868-1912). Pentru cei mai puţin familiarizaţi cu acest gen de artă, termenul de kuchi-e defineşte un tip de xilogravură japoneză policromă, produsă, cu aproximaţie, în ultimele două decenii ale perioadei Meiji (c.1890-1912).
În expoziţie vor putea fi admirate opere semnate de Kaburaki Kiyokata, Mizuno Toshikata, Takeuchi Keishū, Watanabe Seitei sau Kajita Hanko, cei mai renumiţi artişti japonezi, de la sfârşitul perioadei Meiji.
Stampele expuse la Muzeul de Artă din Arad provin din trei colecţii de artă japoneză, situate în trei ţări, Germania, România şi Japonia. Cele mai multe exemplare fac parte din colecţia de artă extrem orientală Adrian Ciceu (Berlin, Germania), iar restul din colecţiile Ioan Paul Colta (Arad, România) şi Ioan-Liviu Orleţchi (Tokyo, Japonia).



Inas Al-soqi (New York/SUA)
Povesti / Stories

Curator: Adrian Sandu
Muzeul de Arta Arad /Sala Ovidiu Maitec (str. Gh. Popa 2-4, etaj 2)
15 Aprilie - 8 Mai, 2016
Vernisaj: vineri, 15 aprilie, orele 18.00

Influentele artistice ale lui Inas Al-Soqi s-au format in anii copilariei petrecuta in Romania si Kuwait, ambele tari avand bogate culturi traditionale, in care arta plastica moderna a penetrat greoi, impunand noi tendinte in fata artei populare cu traditii seculare. Contactul cu traditia folclorica si cultura  diversa a acestor doua popoare, experienta de viata, estetica frumosului, regasindu-se in armonie perfecta in lucrarile artistei. Fiind recunoscuta international pentru creeatiile in colaj, Inas, de asemenea, foloseste desenul, gravura masiva si pictura in ulei  pentru a creea cu eleganta arta plastica, in care regasim mereu antagonismul intre sanctionat si nesanctionat, evident si secret, simplu si complicat. In lucrarile ei de colaj gasim elevat banalul exprimat fin si efemer, cu ajutorul artei jucandu-se cu simturile si asteptarile privitorului. Inas evoca satiric sensul de clasa, noblete si sensibilitate, prin vibrante juxtapuneri de modele, culori si texturi. Imaginea culturilor exotice, militarismul colonial si sexualitatea feminina sunt folosite pentru a explora subiecte controversate, de la violenta impotriva femeilor intr-o societate patriarhala pana la complicatele relatii  interumane dezvoltate in societatea zilelor noastre, o societate depersonalizata. 
In prezent, Inas Al-soqi creeaza arta in Brooklyn, New York. 
dr. Adrian SANDU, curator

Instalaţie de sculptură ceramică şi video
ARHEOLOGIA MEMORIEI – CĂRȚILE PĂMÂNTULUI
VLAD BASARAB
Muzeul de Artă Arad/Sala Ovidiu Maitec
12 februarie - 15 martie 2016
Vernisaj : vineri, 12 februarie, orele 18.00

Coordonator proiect:
Ioan Paul Colta (restaurator în cadrul Complexului Muzeal Arad)

Artistul reunește sub titlul Arheologia Memoriei – Cărțile Pământului, cele mai recente creații ale sale, prezentate într-o expunere/construcție neconvențională. Cărțile Pământului, aflate la granița dintre sculptură și obiect, reprezintă pentru Vlad Basarab simboluri ale cunoașterii și ale memoriei colective. Basarab consideră că rolul său ca artist este acela de a săpa prin straturile istoriei, precum un arheolog, în încercarea de a recupera pierderea memoriei colective.
Vlad Basarab explorează cu succes granițele artei ceramice contemporane, mergând în creația sa spre o zonă de artă conceptuală, de mare forță și cu un profund substrat ideatic, manifestată atât în instalațiile de sculptură ceramică cât și în lucrările de artă video.

Vlad Basarab (n. în 1977 în București), este un artist vizual româno-american care lucrează cu multi-media, sculptură, video și performance.
În 1995 s-a mutat în Anchorage, Alaska unde, în 2001, a absolvit Facultatea de Arte, Secția Ceramică la University of Alaska Anchorage. În 2013 a obținut diploma de masterat la secția Electronic Media la West Virginia University, în Morgantown.
În prezent este doctorand la Universitatea de Arte București.
Expoziții personale (selecție):
2015
Arheologia Memoriei: Cărțile Focului, Muzeul Național Brukenthal – Galeria de Artă Contemporană; The Archaeology of Memory, Pittsburgh Center for the Arts;
2013
Arheologia Memoriei, Paul Mesaros Gallery, Creative Arts Center, West Virginia University, Morgantown; 2008
Pomenire, Simeza Gallery, București;
2007
Rebirth, Mountain View Arts Center, Anchorage;
2001
Umbre, Kimura Gallery, University of Alaska, Anchorage; Umbre, Galeria GALLA, București;
1999
Visions of Structure, Vlad Basarab și Steve Godfrey, University of Alaska Anchorage;
1997
Bottle as Life, University of Alaska Anchorage.
Expoziții internaționale și naționale de grup (selecție):
2015
Bienala Internațională NCECA, Providence, Rhode Island, European International Book Art Biannual, București; Fațetele Hiperconectivității, Palatele Brâncovenești, Mogosoaia; Rhythm Repetition Ritual, Pottery Northwest, Seattle, Washington; Hugh, International Gallery of Contemporary Art, Anchorage; Invisible Cities: Art as a Political Sublety in Central/ Eastern Europe, University of Wisconsin, Madison; 2014
Re-ANIMARE, Bienala Internațională de gravură, București; British Flute Society Convention, Warwick Arts Centre, University of Warwick, United Kingdom; NEURON, Galeria IX, Bucharest, Romania; Exchange/ 2014 Berlin Fulbright Grantee Juried Exhibition, Staycation Museum, Berlin; Festivalul de Muzică Bizantină la Ateneul Român, București;
2013
la Internațional Ceramics Biennale în Cluj; Earth Moves: Shifts in Ceramic Art and Design, Arvada, Colorado și The Fifth International Artists' Book Exhibition, King St. Stephen Museum, Székesfehérvár, Ungaria;
2012
Project Spaces la Consiliul Național al Educației în Ceramică, Seattle, Washington; Ansamblul Sculptural Muzele la Kentuck Knob, Pennsylvania; Bienala de Arte Decorative, Sala Constantin Brâncuși, Palatul Parlamentului, București; Ceramică Contemporană Românească, Galeriile Orizont, București.

Pentru mai multe detalii accesaţi:
http://www.basarab-art.com